lördag 25 april 2009

Konserverade citroner från Marocko

Fick e-post från min kusin Åsa häromdagen. Så här stod det:

"Det slår mig att du bad om ett recept på konserverade citroner. Här är det som jag använt som kommer från vår arabiska kokbok:

4 citroner
4 matskedar salt
juice från ytterligare 4 citroner

Tvätta citronerna. Det klassiska sättet att göra det i Marocko är att skära varje citron i fyra "kvartar" men inte hela vägen så att de fortfarande sitter ihop (jag gjorde skivor rakt av). Häll en tesked salt i varje citron och kläm ihop. Lägg dem i en konserveringsburk och fyll på med juice så att det täcker (jag saltade mellan skivorna när jag la ner dem i burken). Pressa ner så långt det går (jag använde en mugg som jag lämnade i burken så att det pressade när jag stängde locket).
Låt stå i 3-4 dagar. Öppna burken och pressa ner ytterligare.
Låt stå på ett svalt/kallt ställe åtminstone en månad. Om en bit citron inte är täckt kan det bildas ett vitt mögel på den, men det är inget farligt, bara att skrapa av.
När du ska använda citronen, tar du bort köttet och sköljer lite under rinnande vatten. Gott i t ex spenat, grytor mm. Mycket mildare och rundare än färskt citronskal
(har översatt receptet från engelska så det kanske är lite knårkig svenska)".

Det här måste provas så snart jag får tag på några fina ekologiska citroner. Citronerna måste passa bra som tillbehör till kött- och fiskrätter, till grillat och kanske att lägga i grytor. Rapport kommer när jag testat receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar