fredag 11 mars 2011

Granatäppelsoppa hos Morsels and musings, Australia


Just nu känner jag mig oerhört nyfiken på att prova det senaste receptet som Anna med bloggen "Morsels and musings" i Australien lagt ut: en persisk soppa med granatäpple. Jag älskar persisk mat. Den är både välsmakande och hälsosam. Jag jobbade i flera år sida vid sida med en rar liten kvinna från Iran, och hon hade ofta med sig hemlagade persiska rätter och bjöd på. Jag fick lära mig att laga några av dem, exempelvis kyckling med saffransris och torkade berberisbär; en delikatess. Hon blev så glad över mitt intresse att hon kom och stack åt mig små påsar med torkade bär titt som tätt. I Uppsala finns en kanonbra persisk restaurang på Vaksalagatan, alldeles nära Vaksala torg. Jag har varit där några gånger med kollegerna på Riksantikvarieämbetet. Den är värd ett besök. Allt är så gott, så gott, att det bara smälter i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar