tisdag 23 augusti 2011

Stolt fjällskivling en masse

Jag var hos mostern på ön i havet utanför Waxholm i helgen. Vi var på promenad förbi badplatsen, runt bergssidorna, när vi såg en. Och en till. Och en till. Och sedan såg vi massor, som små söta dockparaplyer i gröngräset. Vi hittade inte mindre än 23 stycken. Vi åt dem stekta i smör på Vikabröd. Så otroligt gott. Den här svampen har en fin, aromatisk smak som utvecklas väl i en stekpanna med smör. Färgteckningen kan beskrivas som vispad grädde pudrad med kakao. Den har en mycket behaglig doft och smak av nymalet vetemjöl. Lycklig är du om du hittar den.

3 kommentarer:

  1. Hej Krinolina! Jag har ju skaffat baksten, men känner mig trött på alla recept. Vilket är ditt bästa bröd? Tipsa mig gärna på min blogg! Kram Micke "Vespamore" Dunker
    http://vespamore.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jag ska göra det! Har du kollat in Camilla Plums recept från "Bullar av stål"? Hon använder sin baksten ganska friskt. Kramar i långa banor/K.

    SvaraRadera
  3. Halloj! Nä det känner jag inte till alls, men det verkar ju toppen. Tack för tipset! Krampå're!

    SvaraRadera