tisdag 10 mars 2009

Peters ingefärsbröd

Peter heter Dahlbäck i efternamn och är Carl Jan Granqvists köksmästare. Jag hittade receptet i ett nummer av Lantliv. Jag bakade dem till jul och sedan var jag fast. Jag följer receptet ända till slutet, då låter jag bli att pensla dem och klipper dem i stället med sax. Tyckte också det kunde vara kul att byta ut den torkade och malda ingefäran mot färsk riven sådan. Jag river den grovt på rivjärnet. Det funkar också bra att ta 50 gram jäst i stället för 100.
Min kompis Ulli har också bakat dem med gott resultat, se www.ulrika.olsson.blogspot.com.


25 kuvertbröd (bullar)

8 dl vatten
100 gram jäst
50 gram smör
1 msk salt
2 tsk ingefära
1 dl krossade linfrön
1 dl vetekli
4 dl grahamsmjöl
ca 16 dl vetemjöl

1. Lös upp jäst i fingervarmt vatten. Klicka ner smör och tillsätt salt, ingefära och vetekli.
2. Blanda ner grahamsmjöl och vetemjöl och blanda till en smidig deg. Låt jäsa i 30 minuter.
3. Dela degen i 4 lika stora delar och gör rullar. Dela sedan rullen i små delar. Rulla degbitarna och forma kuvertbröd. Sätt ugnen på 220 grader och låt brödet jäsa i 20 minuter.
4. Pensla de färdigjästa bullarna med äggula och strö över flingsalt. Grädda bullarna i ugnen cirka 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar