fredag 20 mars 2009

Rosenmarmelad

Det här receptet finns i Annemarta Borgens bok Min örtagård. Hon brukade göra den på sin gård Knatten vid havet utanför Fredriksstad söder om Oslo. Annemarta var passionerat förtjust i rosor och hade en enorm rosengård som sköttes av henne tillsammans med en hoper barnbarn. Hon skriver om detta i sin bok Min rosengård. Den här marmeladen har en stark rosensmak. Man kan inte äta så mycket av den, men man kan ta en klick på scones, eller lägga den i en tårta. Förresten innehåller rosenblad mycket C-vitamin, mycket mer än nypon! Troligen skulle man också kunna använda den i en pajfyllning. Jag tycker att den främsta tjusningen med den är rosenfärgen. Det är mycket viktigt att röra hela tiden, annars blir den brun. Jag hade inte tillräckligt med rosenblad i trädgården, men vi var i Norge på havsfiske, och där fanns enorma buskage med blommande vresrosor. Jag plockade en massa blomblad och lade dem i plastpåsar som jag förvarade kallt, och de klarade sig fint hela vägen hem.

Rosenmarmelad

Receptet fordrar femtio utslagna, doftande röda rosor. Koka upp en liter vatten med 1 kilo farin och låt det koka tills det börjar tjockna. Lägg i alla de rensade rosenbladen och saften av en citron, låt koka upp och rör hela tiden om med en trägaffel. Låt marmeladen småkoka på lägsta värme en timme. Rör ofta i den, annars blir den brun i stället för röd. Häll upp marmeladen på glasburkar och sätt på lock när den svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar